تقریبا تمامی شش دسته بندی قبل به توضیح و تشریح این نوع از فرش پرداخته اند. آنچه که به فرش طرح شیراز مشهور است عمدتا همان فرش طرح قشقایی است که بافندگان آن اقوام عشایر فارس و بخش روستا نشین این استان می باشد. در بخش مربوط به طرح اقوام بافنده ی فرش (بخش فرش قشقایی) به طور کامل راجع به آن توضیح دادیم. همچنین قالی جوشقان از نظر طرح با قالی همدان و قالی های میمه نیز شباهت دارد که با نام «قالی میمه جوشقان» در بازار به فروش میرسد.
- در این طرح می توان دو بوته را بدین صورت مشاهده کرد که نقش بوته کوچکی در درون بوته بزرگ وجود دارد.
- دقت داشته باشید که فرشهای دستباف در برابر فرشهای ماشینی هم تفاوتهایی دارند.
- در همین راستا با توسعه پیدا کردن واحدهای تولیدی، صنایع وابسته آن نیز تاسیس شد.
- بافت نقشه های کودکانه و کارتونی با رنگ های متنوع زرد، قرمز، صورتی و آبی آسمانی از بارزترین ویژگی های این نوع فرش ماشینی کاشان است.
نقشه و طرح لچک و ترنج، طرحی بسیار عمومی، معروف و زیبا در فرش ایرانی است که از مکتب شاه عباسی به یادگار مانده است. از آنجا که در طراحی نقشه این طرح از دو عنصر لچک و ترنج مجله خبری فرش بهره گرفته شده، این طرح را به این نام شهرت یافته است. بنابر این ما می توانیم هر طرحی را که داری این دو عنصر باشد زیر مجموعه گروه فرش های طرح لچک و ترنج قرار دهیم.
فرش ۷۰۰ شانه گل برجسته نازنین
ساختار طرح های قدیمی این منطقه بسیار شبیه طرح های اصیل هراتی است. برخی از نمونه های فرش که به هرات نسبت داده شده هم اکنون نیز موجود است. در فرش ماشینی طرح خاصی که عموما به عنوان طرح بیجار، شناخته شده است را به این نام میخوانند. این طرح را می توان در گروه فرش های طرح لچک و ترنج دسته بندی کرد. در گوشه ها، بوم یا متن فرش نیز لچک هایی با یک خط مستقیم تشکیل شده است.
بنابراین، رج همان تراکم طولی است و می تواند از 500 شانه به بالا باشد که بستگی به تراکم عرضی فرش دارد و براساس تعداد شانه، رج نیز افزایش پیدا می کند. تحلیل و بررسی طرح جدید فرش افرند کمک میکند که همیشه به روز باشیم. جهت خرید مطمنتر شما، تمام فرشهای افرند قابلیت پرو مجازی فرش دارد. اگر خانه کوچک و نقلی دارید فرشهایی با ابعاد و اندازه کوچک خریداری کنید. سعی نکنید تمام خانه را فرش کنید زیرا اینگونه فضا را کوچک تر از قبل نشان میدهید. همان فرشهای معمولی است که از قدیم به عنوان کفپوش استفاده می شده است.
در حقیقت، نقوش محرابی یکی از نقش مایه های اصلی بوم و متن فرش های ایرانی است. اما امروزه این طرح بیشتر درسجاده فرش مخصوص نمازبه کار می رود. اغلب فرش های نماز و سجاده فرش مسجد ها را با طرح های محرابی تولید می کنند.