در نتیجه می توان گفت فرش دستباف، زیراندازی از نخ است که به طور طبیعی زیباترین طرح ها را ایجاد می کند و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. طرحهای ترکمن در گروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته میشوند. اغلب طرحهای این گروه شباهت زیادی به طرحهای فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه دارد، ایرانیان با استفاده از هوش و ذکاوت خود تغییراتی در آن به وجود آوردهاند. فرم اصلی این طرحها بر پایه گردش منظم و نقوش اسلیمی است. طرحهای اسلیمی دارای انواع و اشکال مختلفی است که خود مورد طبقه بندی قرار میگیرد. فرش شهریباف که به وسیلهی بافندهی شهرنشین بافته میشود، ظریف است و رجشمار آن بالاست و دارای نقشه و طرح ویژهای است.
بافت انواع فرش ها با نقوش بسیار زیبا توسط عشایر و روستاییان بختیاری انجام می شود. هنر مراقبت از فرش های دستبافت نزد کسانی است که از تار و پود و جزئیات یک فرش دستبافت مطلع باشند. هر فرشی دنیایی از هنر است که عدم اطلاع از چگونگی مراقبت از این فرش می تواند زیبایی فرش شما را خدشه دار کند.
در بافت این فرشها به جای پرز پشمی از ابریشم استفاده میشود. تمام لول به فرشهایی گفته میشوند که قوس گره در پشت آنها ۹۰ درجه بوده و شیارهای پشت فرش از عمق بالایی برخوردار است. تارهای این فرشها بسیار به هم نزدیک بوده و بافت مجله خبری فرش بسیار محکمی دارند. امیدواریم با این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا ارزش کار دست را بیشتر از قبل دانسته باشید و با پشتیبانی کالای اصیل ایرانی این هنر زیبا را حفظ کنیم. طرح و نقشه ی فرش همگی توسط رنگرز و بصورت جدا رنگ می شود.
فرش دستباف درختی 3متری – چله و گل ابریشم – کد 1/54
یکی از ویژگیهای قالی ایرانی وجود لچک و ترنج در آن است به طوری که اگر فرش را یک مستطیل کامل در نظر بگیریم محل تقاطع قطرهای این مستطیل محل قرارگیری ترنج در قالی است و لچک در گوشه این مستطیل قرار دارد. ترنجهای استفاده شده در قالیها را گاهی حاصل از تقلید فرش بافان از هنر کتاب آرایی میدانند چرا که تا قبل از دوره صفوی هیچ نمونه قالی با طرح ترنج و لچک یافت نمیشود. ترنجها از تقوش اسلیمی و ختایی تشکیل شدهاند که اکثراً به شکل دایره و بیضی اند ولی در شکلهای لوزی و… نیز دیده میشوند.
هنر فرش بافی در شهر تبریز مانند کاشان از دوره صفویه آغاز شد که این امر در اوایل کار به بخشهای روستایی مرتبط بود و کمکم در کارگاههای بزرگ قالی بافی نیز جایی باز کرد. تبحر و تخصص بینظیری که هنرمندان تبریزی در تولید فرشهای دستباف دارند موجب شده است که ظریفترین و خوش نقش و نگارترین فرشهای ایران در این شهر بافته شود. قالی بافی در شهر تبریز به صورت گره با قلاب و متقارن است که در نوع خود بینظیر میباشد ، با این حال به طور حتم انتخاب محصول این شهر جهت پهن کردن در منازل ایرانی میتواند بینظیر باشد. یکی دیگر از شهرهای مشهور ایران که در تولید قالی دستباف زبان زد خاص و عام هستند و طرفداران بی شماری دارد شهر زیبای تبریز می باشد. بافندگاه هنرمند این شهر قالی هایی در طرح ها و رنگ هایی خاص می بافند.
- همچنین است درباره طرحهایی که با نگاه به اصول طراحی ایرانی، نوآوریهای موفقیتآمیزی داشتهاند.
- لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.
- به فرشهایی که در اندازه های ۳×۲ متر،۵/۳×۵/۲ متر،۴×۳ متر،۴×۶ متر باشد، گفته می شود.
- فرش دستباف از مهمترین و محبوبترین محصولات نساجی در تاریخ بشریت به شمار میروند که با وجود تغییرات بسیار زیاد در سبک زندگی مردم از گذشته تاکنون جایگاه خود را حفظ کرده و حتی بر میزان محبوبیت و مقبولیت آن اضافه شده است.
اشکال درختان و شاخ و برگ و بوتهها، عناصر اصلی این طرح هستند. به فرشهایی که در اندازه های ۳×۲ متر،۵/۳×۵/۲ متر،۴×۳ متر،۴×۶ متر باشد، گفته می شود. بشر از زمانی كه خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگي را احساس کرد، به فكر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی زمين محافظت نمايد. پشم و موی حيوانات اولين يافتههای بشر برای برآوردن اين نياز بود و متعاقباً پوست اين حيوانات اولين زيرانداز يا به عبارت ديگر، فرش آنها بود. که میتواند در اندازههای ۳×۲، ۵/۳×۵/۲، ۴×۳ و ۴×۶ متر وجود داشته باشد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
فرش دستباف 70.*1.20 – تمام ابریشم – کد 1/21
شرکت سهامی فرش ایران نیز با توجه به اصول و مبانی طراحی ایرانی، و الگو قرار دادن فرشهای اصیل، نوآوریهایی، اغلب در روش استفاده از رنگ و نقش نموده است تا با حفظ اصالت فرشهای این نشان صاحب نام، نگاهی نو به آنها داشته باشد. تفاوتهای زیادی در کیفیت، طرح، نقش، رنگ و شهرت فرشهای ایرانی؛ متاثر از سبک و منشا آنها وجود دارد. به طور کلی بافتههای مناطق مشهورتر فرشبافی و فرشهای کارگاهی شهری، که اغلب سفارشی و با نظارت مداوم بافته میشوند، کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به فرشهای روستایی و عشایری دارند. فرشهای قشقایی معمولاً به طریق «ذهنی بافی» بافته میشود. این نقشههای ذهنی نوعی بازآفرینی سنتی است که از نسلهای پیشین به امروزیان رسیدهاست. بافندگان ایلی همان نقوش را تکرار میکنند بدون آنکه از نقشه استفاده کنند.
بیان هنری
علاوه بر این، مقایسهی فرشهای کارگاهی با فرشهای عشایری، بی فایده است زیرا شرایط کاری متقاوت، به قیمتهای متفاوتی میانجامد. فرش بختیاری به دلیل نقوش زیبا و دوام بالا از محبوبیت بالایی برخوردار است. این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خاص خود شرایط مناسبی برای بافت فرش و قالی دارد. فرش دستباف یکی از مهم ترین صنایع دستی آین استان محسوب می شود.